SAMMANFATTNING

Under juni månad var vi, Allan, Tanja, Roland och Christina på en gemensam resa över till Kadakavälu på Ormsö med avresa den 17:e och hemkomst den 23:e. Huset var i god kondition men börjar kräva lite underhåll, framför allt vad gäller skydd för väder och vind. Färgen, framför allt på solsidan, behöver bättras på och balkarna på gavlarna borde nog skyddas bättre.

Vägen ut på holmen var förhållandevis ok. Inga vattensamlingar när vi åkte och inte allt för stora gropar. Den sanka delen var dock rejält slirig och hade ett litet träd som blockerade del av vägen. Trädet tog vi bort och vägen torkade upp någorlunda under vår vistelse.

Tyvärr träffade vi inte våra grannar Taavit och Riima för att diskutera vägen. De kom ut kvällen innan vi åkte.

Efter att Sven varit där veckan innan så fungerade elen klanderfritt, men det kanske börjar bli dags att uppdatera batteribanken, den visade låg laddningsstatus trots soliga dagar.

ÖVERRESAN

Resan över till Tallinn företogs på en fredagskväll, vilket inte var optimalt om man ville sova gott. Vi fick dela fartyget med en AfricanBeat kryssning och hytter precis bredvid ett trapphus. Spring och högt prat stor del av natten. Slutsats; undvik fredag som resdag, och kanske även lördag.
När vi till slut kom iland så var vädret inte det bästa med regn som dock upphörde mer eller mindre när vi kommit till Haapsalu.
Efter snabbt besök på byggmarknaden och proviantering på COOP så hade vi lite tid över för en lunch på restaurang Rado och ett besök på Aibolands museum. På museet fick vi bevittna två dragspelare som övade inför en konsert på Ormsö dagen efter (som vi då besökte).

TIDEN PÅ ÖN

Vi hade tre hela dagar på oss och vädret med oss när vi var på ön. Mestadels sol och hyfsat varmt. Lite blåsigt emellanåt som dock höll myggen borta. När det vid några tillfällen var mindre vind var myggen vårt största problem. Jag har inte kunnat räkna antalet bett med det var många. Fick också besök av ett antal fästingar, borde nog vaccinera mig till nästa resa.

Vi hann görs det mesta som stod på vår arbetslista

• Trappa vid altan på Anders
  • Altan till Lilla-Anders
  • Ramp till Fanders
  • Slipa och olja in bänkskivor i köket

Bilder nedan.

Dessutom utöver detta

• Justera dörr på dasset samt handtag på dassdörren för att lättare kunna stänga den inifrån
  • Nytt myggnät till Lill-Anders dörr
  • Krok under bänkskivan som vi använde för kasse med tomma Saku-burkar
  • ”Ljuskrona” för värmeljus att hänga över bordet på altanen

Det vi inte kunde göra var att bättra målningen på solsidan, eftersom Flugger har bytt sitt brytsystem och den färgkod vi hade inte längre gäller. Dock har vi med ett färgprov hem så vi kan förhoppningsvis få det rätt till nästa resa.
Förutom arbete och vila hann vi även med en utomhuskonsert med folkmusik vid kulturhuset samt några besök i Hullo för proviantering och glass. Krogen var tyvärr stängd under den tid vi var på ön, öppnade igen på torsdagen då vi redan lämnat ön.

Andershuset
Lill-Anders
Fanders
Dassdörren

ATT GÖRA FRAMÖVER

Vi gjorde även upp en lista på vad som borde göras framöver

• Silikon till diskbänken. Idag är det en springa mellan diskbänken och bänkskivan där vatten kan tränga ner.
  • Byta den svenska flaggan. Borde vara samma storlek som den estniska, dvs 48×75 cm. Jag beställde denna när vi kommit hem.
  • Plåtar till balkar på gavlarna som börjar se anfrätta ut. Till varje balk behövs 5,40 meter plåt som skall täcka 10 cm balk. Dessutom behövs närmast taket på bägge sidorna 0,65 meter plåt för att täcka 14 cm balk. Totalt 2×5,40 meter bredd 10 cm och 4×0,65 meter bredd 14 cm.
  • Kan nog vara bra med plåt även på balkongräcket, 4,55 meter bredd 11 cm
  • Vi behöver också komma på något som kan skydda dörr och fönster på altanen från smältande snö från balkongen. Kanske även här en plåt utmed vägen uppe på balkongen.
  • Öppningsmekanism för flärpen på Separetten (toalett) saknas. Får nu öppnas för hand vilket inte är optimalt hygieniskt.
  • Målning solsidan. Skulle gissa att ca hälften av fasaden behöver bättras.
  • Röja sly. Vi röjde gräs men hann inte med slyet.
  • Bättre belysning över matbordet inne.
  • Byte batterier (kan nog vänta till nästa år)
  • Att köpa in
    • Bättre allmän kniv till köket
    • Fönsterskrapa för att tvätta fönstren
    • Fler vinglas, finns idag enbart två hela kvar.
    • Räfsa, den befintliga saknar ett antal tänder

HEMRESAN

Hemresan gick smärtfritt. Vi hann inhandla allt vi hade på listan, dels på marknaden och affärer i Haapsalu, dels i Tallinn. Överresan med färjan till Stockholm var lugn, både havet och ombord på fartyget.