Den 19:e juli var vi fjorton personer som rullade ombord på Tallinfärjan för att ta oss an vårt nyresta hus på Ormsö. Vi startade resan med att njuta på akterdäck en stund innan vi samlades för att avnjuta buffén gemensamt. Vi som var med var Allan, Alex, Lena, Matt, Catrin, Erika, Märta, Hans, Ninni, Sofia, Sara, Siri, Christina, Roland, Linnea och Daniel.

Sjöresan var lugn och behaglig, och efter några timmar i Hapsal begav vi oss till Rohuküla för att ta färjan till Ormsö. Vi har varit i Hapsal i väntan på Ormsöfärjan många gånger tidigare, men den här gången hittade vi delar som åtminstone inte jag sett förut, och som var bra mycket mer pittoreska än det köpcenter där vi vanligtvis huserar.

Den här gången bodde vi på ett, för oss, nytt ställe, pensionat Elle-Malle i Hullo. Vi hade inte beställt någon middag första kvällen, så vi åt i Hapsal före överresan. Men vi fick ett bra första intryck av både pensionatet och värdinnan, Elle-Mall själv. Detta höll i sig, och även maten var en trevlig bekantskap. Särskilt de fyllda pannkakorna, som vi fick två gånger (det andra tillfället på begäran!) under andra veckan. Sorry, alla som åkte hem tidigare, och missade detta!

Det var spännande sen, på måndag morgon, när vi rullade (skumpade) ut till Kadakavälu. Nu skulle vi ju äntligen få se vårt nya hus! Och mycket riktigt, just när vi skulle svänga in på den röjda tomten, fick vi se gavelspetsen sticka fram! Och inte blev vi besvikna, när vi sen såg huset i sin helhet. Märta fick äran att låsa upp huset för första gången, eftersom hon var den enda närvarande som är född på Ormsö. Vi hade alla bråttom uppför trappan (stegen) till övervåningen, och den förväntade havsutsikten. Och jodå, mellan tallar och granar skymtade faktiskt havet!

Sen vidtog fyra dagar av arbete, lackning av golv, lasering av innerväggar och tak och bygge av friggebod. Vädret var nådigt, bara ett par skurar på måndagen och tisdagen, för övrigt bra väder. Bromsar i gråsparvsstorlek, som vanligt! Särskilt intresserade var de av Hans, som for fram i terrängen för att bättra på vår havsutsikt. Den blev fantastisk från balkongen, och vi har numera även ”havsglimt” från verandan! Förutom arbete innehöll dagarna även fikaraster (tack, ni som hade termos med er!), luncher med korvgrillning och stunder på stranden. Nu har även jag badat från vår egen strand!

Så förlöpte dagarna måndag till torsdag, och på torsdag eftermiddag utökades sällskapet med Kristina och Sven. Linnea hade gjort en taklagskrans som sattes upp på en balk på balkongen, och vi skålade i rysk champagne för att fira Anders! Husmodellen har namnet Anders, och vi tyckte att ett lämpligare namn kunde ju huset knappast ha! Friggeboden fick smeknamnet Andersson….!

På fredagen var det dags för några att resa hem. Den dagen var det frukost redan klockan 7 för Ninni, Sofia, Sara, Siri, Linnea och Daniel som skulle resa, samt Roland och mig, som skulle skjutsa Linnea och Daniel till Tallinn. Men på kvällen fick vi tillskott med sju personer: Ingegerd, Börje, Björn, Anette, Emelie, Amanda och Ulf. (Vänligen säg till om jag stavat något namn fel!) Efter middagen åkte vi ut till stugan för att de skulle få sig en första titt, och vara redo för arbete nästa dag.

På lördagen var det dags för nästa gäng att åka hem, denna gång Allan och kompani. De nyanlända åkte till stugan för att sätta igång med målningen, och vi andra (Märta, Hans, Kristina, Sven, Christina och Roland) tog ledigt för att besöka mästerskapen i boule, arrangerade av Ormsö hembygdsförening. Efter lunch på en av öns nya krogar, Körts (utmärkt mat!) var vi nyfikna på att se hur målningen framskridit. När vi sedan anlände till stugan var den första gaveln man möter redan gråmålad! Målarna hade en del besvär med bromsarna, men jobbade tappert på. Till onsdag kväll var huset färdigmålat (i alla fall så långt som färgen räckte), och köket var monterat av Sven. Vi firade naturligtvis detta med ytterligare lite rysk champagne, och med att montera upp en egentillverkad eneskylt med årtalet 2008 ovanför dörren.

Det var roligt att det var så många som kunde ställa upp och hjälpa till i sommar! Allt vi ville göra hann vi med, och om vi blir ett bra gäng nästa år igen, så är det bara att flytta in sen. Vi ses hos Anders på Kadakavälu!